vineri, 6 februarie 2015

Executie lucrari drum comunal. Responsabil tehnic cu executia atestat MDRT in domeniul tehnic II. Decizie de exludere nelegala.









In decizia de excluderere, autoritatea contractanta a sustinut neindeplinirea de catre ofertant a cerintei de calificare prevazuta in Fisa de date cu privire la calificarea responsabilul tehnic cu executia. Mai precis, s-a imputat ofertantului ca RTE nominalizat in oferta n-ar fi indeplinit cerinta fisei de date cu privire la atestarea RTE,  intrucat atestatul MDRT prezentat pentru expertul in cauza un atestat Gradul II.1 si II.2, respectiv constructii rutiere de drumuri si poduri si nu Gradul II drumuri, piste de aviatie, poduri, tunele.
Decizia autoritatii contractante este nelegala.
In conformitate cu prevederile Reglementarii tehnice din 26 mai 2003 “Indrumator pentru atestarea tehnico profesionala a specialistilor cu activitate in constructii”  aprobata prin Ordinul nr. 777/2003 (in vigoare astazi), testarea responsabililor tehnici cu executia se face pentru toate cerintele prevazute la art. 2 alin 2 si pentru domeniile de constructii de la I-XI, dintre care domeniul II cuprinde Constructii rutiere, drumuri, piste de aviatie, poduri, tunele.
Aceasta reglementare nu instituie o defalcare a domeniului de atestare II pe subdomenii. In baza acestei reglementari, persoanele care si-au obtinut atestarea profesionala dupa intrarea ei in vigoare,  detin toti atestari in domeniul II, fara o defalcare pe subdomenii, de tipul II.1, II.2, etc. O astfel de defalcare exista insa anterior intrarii in vigoare a Ordinului 777/2003, cand atestarile se emiteau in baza Hotararii nr. 791/1991 privind aprobarea Regulamentului de atestare tehnico-profesionala a specialistilor cu activitate in constructii. Or, este firesc ca, atunci cand a stipulat aceasta cerinta de calificare in Fisa de date, autoritatea contractanta a prevazut-o in conformitate cu reglementarea in vigoare in prezent (in baza Ordinului 777/2003), adica a solicitat “atestare in domeniul II”, aceasta fiind modalitatea in care acesti specialisti se atesta in prezent.
Aceasta nu inseamna insa ca specialistii care si-au obtinut atestarile profesionale anterior (atestari care sunt valabile la data deschiderii ofertelor) nu ar fi eligibili sa participe in procedura, daca atestarea pe care o detin este apta sa conduca la indeplinirea contractului. Orice alta intrepretare ar conduce la concluzia ca autoritatea contractanta a solicitat specialisti RTE in domeniul pistelor aviatice, ceea ce ar fi contrar principiului proportionalitatii[1], in conditiile in care obiectul prezentului contract il reprezinta un drum comunal .
Interpretarea cerintelor de calificare trebuie sa se raporteze intotdeauna la obiectul contractului, asa cum este acesta descris prin codurile CPV ale contractului.
 In acest context, este oportuna sublinierea finalitatii urmarite de catre autoritatea contractanta prin impunerea cerintelor minime de calificare. Aceasta finalitate consta in executarea in conditii optime a contractului ce urmeaza a fi atribuit. Astfel, tinand cont de obiectivul finalizarii contractului (obiectiv realizabil si de catre un operator economic care are un RTE cu atestat pentru executie drumuri si poduri), interpretarea, in sensul obligativitatii detinerii unui atestat pentru piste aviatice, este nelegala.



ü  [1] In jurisprudenta Curtii Europene de Justitie s-a aratat ca principiul proportionalitatii impune ca actele institutiilor sa nu depaseasca limitele a ceea ce este adecvat si necesar in scopul realizarii obiectivelor urmarite, intelegandu-se ca in cazul in care este posibila o alegere intre mai multe masuri adecvate, trebuie sa recurga la cea mai putin constrangatoare, iar inconvenientele cauzate nu trebuie sa fie disproportionate in raport cu scopurile urmarite.
ü  Hotararea Curtii din 5 mai 1998, National Farmers’ Union si altii, C-157/96
ü  D.D. Serban Achizitii publice, Jurisprudenta Curtii Europene de Justitie, Ed. Hamangiu,  Bucuresti 2011, p. 21

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu